معرفی هنرستان کشاورزی شهید رجایی

هدف اطلاع رسانی
بایگانی

معرفی رشته کشت گیاهان دارویی

شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۶، ۰۶:۴۶ ب.ظ

کشت گیاهان دارویی

*معرفی رشته

آمار جهانی نشان می‌دهد که مواد مؤثر بیش از 50 درصد از داروهای تولید شده طبیعی است و عمدتاً منشأ گیاهی دارد.

در حال حاضر نیز بیش از 80 درصد از مردم کشورهای در حال توسعه به داروهای گیاهی وابسته هستند و کشورهای تولیدکننده مواد دارویی مثل آلمان، انگلستان، سوئیس و ژاپن استفاده از گیاهان دارویی را در سطحی وسیع در برنامه تولید خود قرار داده‌اند.

کشور پهناور اسلامی ایران با آب و هوای گوناگون و شرایط اقلیمی مختلف و فلور غنی(حدود 8 هزار گونه گیاهی) بدون شک در ردیف اول کشورهای تولیدکننده گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن می‌تواند قرار گیرد.

بنابراین تربیت نیروی انسانی ماهر و کاردان جهت استفاده از این پتانسیل بالقوه می‌تواند بخشی از نیاز کشور را در جهت نیل به اهداف یادشده تأمین کند.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

شناخت گیاهان دارویی، آشنایی با ماشین‌آلات و تجهیزات استحصال مواد مؤثر، روش‌های تکثیر و پرورش گیاهان دارویی، روش‌های بهره‌برداری از گیاهان دارویی مرتعی و جنگلی، درختان و درختچه‌های دارویی، اقتصاد گیاهان دارویی، اکولوژی گیاهان دارویی و...


*آینده تحصیلی و شغلی

1ـ فارغ‌التحصیلان این رشته با دستیابی به دانش لازم و کسب مهارت‌های علمی قادر خواهند بود در زمینه احداث و مدیریت مزرعه گیاهان دارویی و معطر و همچنین اهلی کردن و بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع در زمینه گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور مشغول به کار شوند.

2ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات و تولید بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

 

* ساعت آموزش

رشته «کشت گیاهان دارویی» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۲ ساعت شایستگی‌های پایه، ۵۲ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از ۲ واحد نظری»، «کشت گیاهان دارویی متشکل از ۱۰ واحد نظری و ۱۹ واحد عملی»، «کشت زعفران متشکل از یک واحد نظری و ۳ واحد عملی»، «کشت آفتابگردان متشکل از یک واحد نظری و ۴ واحد عملی»، «کشت سویا متشکل از یک واحد نظری و ۳ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

منبع

۹۶/۰۸/۰۶
محمدرضا استاجی